
Veckans bild, vecka 20 2026
Lönnarna i allén upp mot kyrkan har just blommat och nu kommer de skira bladen. Sidoljus ger träden den riktigt fina ljusgröna färgen, våren övergår i försommar.
Idag, en lite småregnig duggande dag, tar jag ett par mobilbilder i trädgården.
Vår tidiga ros, Nevada, blommar för fullt nu. Svagt rosa när den precis ska slå ut, och sedan gräddvit med gul mitt, en fin och tacksam buskros. Vår planterade vi för 30 år sedan och har klippt ner den ett par tre gånger – den kommer alltid tillbaka;
Och av bara farten, en bild av syrenblomnigen detta år – enorm blomprakt och doft.
Våran plantskola har allt och framförallt småskalighetens charm. Med personlig service. Det blev några pelargonior idag, häng- Mårbacka- och några vanliga skär/vit/röd, fyra för hundra. Fuchsia typ i ampel, det blir alltid något extra.
Visst kan det vara enkelt att sticka pelargonior eller även Fuchsia för den delen, men det kräver plats och planering – nästa år månne.
Blåregnet blommar, väldigt mycket blommar nu och allt blommar tidigare än vanligt. Jo blåregn är så väldigt fint/vackert tycker jag. Här i zon 1 kan de bli stora och blomma med otroligt mycket blommor. Att det är en ärtväxt syns tydligt på bilden och när den väl är överblommad ger den dekorativa fröbaljor. Fröna är giftiga men inte alls som gullregnets. Så en häftig klättrare; blåregn;
Första inlägget var den 30 mars och nu en månad senare vandrade vi från Borstahusen till Rydebäck. Vilken skillnad. Träden är utslagna, askarna dock med en viss tvekan. Och några slånbuskar i full blom, andra överblommade. En isig nordan till trots var det en skön söndag som sig bör i maj. Gullvivor i massor och mandelblom. Backsvalorna var på plats, om än inte så aktiva med häckningen. I Sundvik kikade vi på röjningen och vad fint det har blivit. Efter en brutal röjning med traktorspår mm så såg det fint, väldigt fint ut nu.
Sandödlan såg vi inte till och vinterståndare skvallrade om att snyltroten kommer senare.

Hem via Rydebäck, mycket betong i den nya delen av Rydebäck